Prace bieżące

s/y Wielkopolska

Klasyczna jednostka powstała w latach 60tych wg projektu Leona Tumiłowicza (klasa TOM). Firma Complex Jacht przeprowadza całkowią odbudowę tego jachtu. Wymienione zostaną planki, stępka wraz z dziobnicą i tylnicą, wzdłużniki i większość wręg. Wielkopolska orgnalnie miała pomalowane na biało modrzewiowe poszycie, odbudowana będzie w mahoniu zabezpieczonym olejem. Przerobiona będzie także nadbudówka, projekt wzorowany jest na angielskich jachtach.

Historia s/y Wielkopolska.

Żeglarzy wpływających do Jastarnii od lat witał biały, smukły kadłub klasycznego jachtu. Był on wyciągnięty na brzeg i dobrze widoczny z wody. Wszyscy zastanawiali się co to za jednostka. Dzięki Teofilowi Różańskiemu i Zbigniewowi Ornafowi, autorom artykułu S/y Wielkopoplska – nowy rozdział w budownictwie jachtowym w Polsce, poznajemy historię tego jachtu.
Budowa Wielkopolski zaczęła się blisko 50 lat temu. Warto podkreślić społeczny aspekt powstania jachtu zainicjowany przez środowisko poznańskich żeglarzy. Niezbędne fundusze zebrano dzięki sprzedaży kalendarzy i pocztówek o tematyce morskiej. Wielkopolska, tak jak jacht Polonia, powstała w szczecińskiej stoczni jachtowej według planów Leona Tumiłowicza. Jednostki są bliźniaczo do siebie podobne. Różnią się jedynie rozwiązaniem zejściówki i pawęży.
Jacht zwodowano 22 lipca 1962 roku. W dziewiczym rejsie brała udział ekipa filmowców z Telewizji Poznań, Leszk Prorok, który opisał swoje doświadczenia w książce Cztery wiatry, a także wspomniani wcześniej autorzy artykułu o historii Wielkopolski. Podkreślają oni solidność wykonania konstrukcji, dzielność morską a ponadto dużą autonomię jachtu, który mógł pływać niemalże w każdych warunkach pogodowych. "Jacht prowadzony przez najmłodszego kpt. ż.w. w Polsce, Zbyszka Jaszczaka (26 lat) wytrzymał napór wiatru i fal w czasie 4-ro dobowego sztormu o sile 7-miu do 12-tu stopni w skali Beuforta” – opisują rejs do Kopenhagi w sierpniu 1962 r. „– Po 48 godzinach postoju w Ystad jacht pożeglował dalej i dobił do kei w Kopenhadze."1
Przez kolejne lata Wielkopolska pływała po Bałtyku i Morzu Północnym. W 1965 r. doszło do groźnego dla załogi i jachtu zdarzenia. Na Południe od Olandii w nocy 1 XI podczas sztormu o sile 9°B zdecydowano o ewakuacji jachtu, pomocy udzielił angielski statek "Sun Jerry", który skutecznie podjął załogę. Wielkopolska niestety wysztrandowała na plaży. Według propagatora bezpiecznego żeglarstwa - Jerzego Szychuta, który swoja opinię oparł na podstawie orzeczeń Izby Morskiej można przypuszczać, że porzucono wtedy sprawny jacht w sztormie nie przekraczającym jego możliwości nawigacyjnych. Zdaniem Szychuta "zakwestionować można sam pomysł długiego rejsu o tej porze (planowanie), jak i nieprawidłowe kierowanie jachtem w istniejących warunkach." Jacht po wypadku był w dobrym stanie, odzyskano go od Szwedów i wyremontowano w Stoczni Nauta w Gdyni.2
Wielkopolska przepłynęła później jeszcze wiele mil, między innymi w latach 1980-1995 odbyła szereg rejsów pod dowództwem kpt. Zbigniewa Ornafa do portów szwedzkich, duńskich, norweskich, fińskich, rosyjskich, estońskich, łotewskich i litewskich. Historia Wielkopolski kończy się dopiero w 2002 roku, kiedy jacht spędził ostatni sezon na wodzie. Został później wyslipowany w Jastarnii, niszczał w porcie. Podjęto parę prób przywrócenia Wielkopolsce dawnej świetności, na kilka lat wydzierżawiono ją, pojawiały się rozmaite inicjatywy, niestety nieudane. Dopiero zakup jednostki przez firmę 3Oceans w 2010 pozwoli jej w niedługiej przyszłości wrócić o własnych siłach na wodę i zasłynąć jeszcze w świecie żeglarskim. Wielkopolska została przetransportowana za pomocą dźwigu pływającego do Górek Zachodnich, przeprowadzono tam wstępne prace, następnie jednostkę przewieziono do Pucka gdzie od 2015 przebiega remont.

1) Teofil Różański, Zbigniew Ornaf, edytor: Romuald Rowecki, 19 stycznia 2006 r. http://www.pkmlok.pl/zagle/z_hist.html
2) http://www.sychut.com/nav/doc/wypadki.html

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.