Prace bieżące

STS Kapitan Głowacki

          Zbudowany w 1944 roku jako niemiecki kuter patrolowy, linie swojego kadłuba zawdzięcza jeszcze wcześniejszej konstrukcji, a mianowicie duńskiemu szkunerowi pilotowemu, znanemu z doskonałych właściwości morskich.

         Zakupiony przez Państwowe Centrum Wychowania Morskiego został wykończony jako rybacki kecz gaflowy (234 m2 powierzchni żagli, 6,40m szerokości, 3,30m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Był statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego, łowił na Bałtyku i Morzu Północnym. Załoga wynosiła wówczas 9 osób plus 14 uczniów. W 1967 roku został przekazany ośrodkowi Ligi Obrony Kraju w Jastarni, a trzy lata później trafił do ośrodka PZŻ w Trzebieży. W 1976 roku wycofano go z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego.

         Fundusze, niezbędne do przeprowadzenia remontu kapitalnego, znalazły się dopiero w 1984 roku. W 1986 roku Henryk Rutkowski powrócił na morze po gruntownej przebudowie dokonanej przez Rybacką Stocznię Remontową PPiUR "Szkuner" we Władysławowie. W wyniku przebudowy powstał właściwie zupełnie inny, nowy żaglowiec, ze starego pozostał jedynie szkielet i część poszycia. Zmieniono osprzęt jednostki przekształcając ją w brygantynę.

         Debiut żaglowca w Regatach Cutty Sark odbył się w 1989 roku, gdzie przybył on do Pool pod Londynem, a następnie wziął udział w regatach na trasie Londyn-Hamburg. [...]. W 1995 roku zmieniono nazwę żaglowca na Kapitan Głowacki.

źródło: "Żaglowce świata"
 

Firma Complex Jacht została generalnym wykonawcą remontu STS "Kapitan Głowacki". Wierzymy, że po wielu miesiącach ciężkiej pracy efekt końcowy Was usatysfakcjonuje.

Zholowany z Kołobrzegu do stoczni "Szkuner" we Władysławowie STS "Kapitan Głowacki" , rozpoczyna całościowy remont, zaczęliśmy od prac rozbiórkowych oraz wyslipowania.  

STS "Kapitan Głowacki" w drodze do stoczni we Władysławowie
Wnętrze żaglowca
Demontaż masztów
Wstępne oczyszczenie ze starych warstw farby i antyfulingu
Wyrównująca wylewka na pokładzie
Demontaż stalowego wzmocnienia dziobnicy i samej dziobnicy
Prace nad nową dziobnicą
Montaż dziobnicy
Pasowanie i montaż planek
Mocowanie tunelu steru strumieniowego
Demontaż starego poszycia
Czyszczenie i wymiana ożebrowania (wręgi, denniki)
Wykonaliśmy ok. 40% nowego poszycia
Zamykamy etap montażu poszycia
Podniesienie STS "Kapitan Głowacki"
Oszacowanie stanu stępki drewnianej i szpilek
Oszacowanie stalowego balastu
Oddzielenie stalowego balastu i wysunięcie go spod stępki
Mocowanie balastu do stępki
Dychtowanie - najżmudniejsza praca szkutnicza
Dychtowanie oraz dopełnianie kitem szczelin między plankami
Zamontowanie ostatnich planek
Dokańczamy dychtunek całości
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.